Virven ja Vincon MM-matka
HSKK:n harrastajat Virve ja Vinco edustivat Suomea belgianpaimenkoirien MM-kisoissa Romaniassa. HSKK tuki Virven ja Vincon matkaa stipendillä. Tässä Virven matkakertomus!
Torstaina 21.5 saavuimme illalla kotiin lähes kahden viikon FMBB-matkalta. Ja olipa huikea matka
jota muistella ja sulatella pitkään! Tänä vuonna belgianpaimenkoirien MM-kisoihin osallistui lähes
500 koirakkoa Euroopasta, Japanista, Intiasta, Brasiliasta, Yhdysvalloista jne. Jo itse tapahtuma on
kokemisen arvoinen; oli mahtavaa olla osallisena tapahtumassa jossa harrastus yhdistää ihmisiä yli
kansallisuusrajojen.
Mennessä yövyimme Liettuassa, Puolassa ja Slovakiassa, perillä Romaniassa olimme 6 yötä ja
takaisin ajaessa stoppasimme Unkarissa, Slovakiassa, Puolassa ja Latviassa. Tiet olivat pääosin
oikein hyväkuntoisia, myös pienemmät. Näissä olisi Suomessa petrattavaa… Vähän yllätyimmekin
miten hienoja ja siistejä pihat ja ympäristö oli Romaniassa, Unkarissa ja Slovakiassa; paljon oli
vehreyttä, ruusuja ym istutuksia. Varsinaiseen turismiin ei Romaniassa jäänyt aikaa, päivät oli
ohjelmoituja kisapaikalla. Joukkueemme asui yhteismajoituksessa oikein mukavalla viinitilalla.
Tontin ympäri kiersi korkea aita ja tämä asia nousikin arvoon arvaamattomaan koska maassa on
tapana pitää eläimet vapaana. Ei siis vain koirat, vaan aitojemme ulkopuolella vaelteli koirien ja
kissojen lisäksi myös kanoja, vuohia ja poneja.
Kisapaikka sijaitsi Pecican pienessä kaupungissa. Paikka oli hieno ja juuri tähän tapahtumaan
oivallinen. Lajeja oli kymmenkunta, mutta jokaisella oli oma rauha todella isolla nurmialueella.
Tokokehää lähinnä oli agility, mutta sieltäkin kuului taputukset ja huudot vain vaimeana, eivätkä
häirinneet lainkaan. Lähellä kisa-aluetta oli myös useiden hehtaareiden kokoinen ulkoilualue jossa
oli hyvä käyttää koiria ilman pelkoa irtokoirista.
Vincon kanssa kisasimme perjantaina 15.5 erikoisvoittajaluokassa (class3). Tämä on ylin luokka
missä ratkaistiin myös Maailman Mestaruus. Ensimmäisenä olivat paikallaolot, jotka sujuivat ilman
suurempia mainintoja, hieman nopeutta olisi saanut olla maahanmenossa sekä luoksetulossa.
Seuruussa alkuun oli vähän tahmea, paransi loppua kohden. Kierroissa, noudoissa ja ruudussa
tarvitsi sitten yhdet ylimääräiset ohjauskäskyt, hypyssä pudotti myös riman (ensimmäistä
kertaa…), joten pisteitä ropisi pois. Ja kun tuolla tasolla pisteitä lähtee tasaisisesti useissa liikkeissä,
ei lopputuloskaan ole toivottu. Finaalipaikkaan pisteemme eivät riittäneet, mikä harmittaa kovasti.
Finaali oli meidän ehdoton tavoite, ja olisi ollut muutenkin hienoa päästä edustamaan Suomea
kaksi kertaa kehässä.
Kokemuksena kisat olivat hienot ja ylpeänä saimme kantaa Suomen lippua sekä edustusasuja koko
kilpailujen ajan. Kahdessa viikossa kävimme 7 maassa, kilometrejä tuli noin 4700. Olo on vieläkin
vähän epätodellinen että pääsimme tällaiselle matkalle.
Lämmin kiitos yhteistyöstä!
T. Virve ja Vinco (Tämä on Loistava) sekä kepo Jari ja Muru (Tämä on Muru)






